KUPLUNG

Márka név: LUK

Származás: Német Ország
Minőség: Gyári minőség
Garancia: Egy év garancia
Termékek: Kuplung alkatrészek


A LUK a német Schaeffler csoportba tartozó világszerte ismert és elismert márka. Ennek legnagyobb bizonyítéka, hogy minden negyedik a futószalagról legördülõ autóba LUK kuplungot szerelnek be. Maga a márka már mintegy 50 éve gyakorlatilag egyet jelent az innovációval, mely nagymértékben alapszik a felhasználok véleményén, így is maximálisan törekedve még a látens igények kielégítésére is. Továbbá nagy gondot fordítanak a magas színvonalú kiszolgálásra és a kiváló minőségű termékskála folyamatos bővítésére. Ezen jellemzőknek köszönhetően vált a végfelhasználók körében és az autóiparban is méltán népszerűvé. A LUK innovatív és felhasználó központú filozófiáját a márka jelmondata is híven tükrözi miszerint: "Vevőink sikere a mi sikerünk is egyben!",

 

A kettős tömegű lendkerék hibadiagnosztikája

 

A kuplung cseréje során feltétlenül ellenőrizzék a kettős tömegű lendkereket. Kopott, hibás kettős tömegű lendkerék az új kuplung tönkremeneteléhez vezethet!

 

Fontos útmutatás

A járműgyártók első felszereléseiben egyre több kettős tömegű lendkereket alkalmaznak – a tendencia tovább emelkedik. Ennek az oka a kettős tömegű lendkerék műszaki előnyeiben található, valamint a zajszint csökkentésének és a modern motorok károsanyag-kibocsátás csökkentésének a szükségességében. A kettős tömegű lendkereket mindig a járműhöz és a motorhoz illesztik. Alternatív módon a kettős tömegű lendkerékhez többrészes javítási megoldásokat ajánlanak a piacon. Ezek a készletek alapvetően a következőkből állnak:

 

  • egy hagyományos, merev lendkerék,
  • egy tengelykapcsoló nyomólap,
  • egy tengelykapcsoló tárcsa és
  • egy kinyomócsapágy.

 

Figyelem!

Ezek az alternatív javítási megoldások nem felelnek meg a járműgyártók specifikációinak! Ezek a tengelykapcsoló tárcsák ebben az alkalmazási formában nem képesek a motor által gerjesztett forgási lengéseket szemben a kettős tömegű lendkerékkel a kisebb elfordulási szög miatt teljesen felvenni. Következményként zaj jöhet létre vagy a lengések következtében akár a hajtáslánc sérülései is bekövetkezhetnek.

 

Kérdezzék meg az ügyfeleiket:

Ügyfélreklamáció esetén megkönnyítik a célirányos kérdések a hibakeresést.

 

  • Mi az, ami nem működik, mi az amit kifogásolnak?
  • Mióta áll fenn a probléma?
  • Mikor jelentkezik a probléma? (időszakosan, gyakran, mindig)
  • Milyen járműállapotban merül fel a probléma? (pl. induláskor, gyorsításkor, felkapcsoláskor vagy visszakapcsoláskor, hideg vagy üzemmeleg járműnél)
  • Nehezen lehet beindítani a járművet?
  • A jármű összes és éves futásteljesítménye?
  • A jármű rendkívüli terhelése? (pl. utánfutós üzemmód, nagy terhelés, taxi, flottajármű, tanuló kocsi, chiptuning)
  • Menetprofil? (városban, rövid útvonalakon, országúton, autópályán)
  • Hajtottak már végre javításokat a tengelykapcsolón vagy a sebességváltón? (ha igen, milyen km-állásnál, az akkori kifogás alapja)

 

Általános vizsgálat a járművön:

  • Hibatárolói bejegyzések a vezérlőkészülékben (motor, sebességváltó)
  • Akkumulátor teljesítménye
  • Az indítómotor állapota és működése
  • Tuningolták-e a gépkocsit? (kulcsszó: „Chiptuning“)
  • Fontos! A leesett kettős tömegű lendkereket nem szabad többé felszerelni!
    • golyós- és siklócsapágyak sérülése, elhajlott adógyűrű, megnövekedett kiegyensúlyozatlanság
  • A kettős tömegű lendkerék dörzsfelületének felszabályozása tilos! 
    • a dörzsfelület gyengítésével a megkívánt repesztési fordulatszámot már nem lehet biztosítani.
  • Siklócsapágyas kettős tömegű lendkerék esetén a másodlagos lendítőtárcsát tengelyirányban nem szabad nagy erővel mozgatni!
    • a kettős tömegű lendkerék belsejében lévő membrán ezáltal megsérülhet.

 

A kettős tömegű lendkerék szerelése során a következő pontokra ügyeljenek:

  • Ellenőrizzék a tengelytömítő-gyűrűk (motor- és sebességváltó-oldali) tömítettségét és szükség esetén cseréljék ki azokat.
  • Ellenőrizzék az indító fogaskoszorú esetleges sérüléseit és szilárd rögzítését.
  • Mindig új rögzítőcsavarokat használjanak.
  • A fordulatszám-érzékelők és a jeladó csapok közötti helyes távolságra és a kettős tömegű lendkeréken lévő jeladócsapokra és gyűrűkre a járműgyártók szerint.
  • A tengelykapcsoló illesztőcsapjának helyes ülésére 
    • az illesztőcsapok nem lehetnek benyomódva a kettős tömegű lendkerékbe vagy kicsúszva onnan. 
    • a benyomott illesztőcsapok köszörülik az elsődleges lendítőtárcsát (zajok).
  • Tisztítsák meg a kettős tömegű lendkerék súrlódófelületeit egy zsíroldó tisztítószerrel nedvesített törlőkendővel 
    • nem juthat tisztítószer a kettős tömegű lendkerék belsejébe! 
  • Helyes csavarhosszúságok a tengelykapcsolókhoz 
    • a túl hosszú csavarok köszörülik az elsődleges lendítőtárcsát (zajok) vagy adott esetben akár blokkolják is azt. 
    • a túl hosszú csavarok megsérthetik a golyóscsapágyat vagy lehúzhatják az ülékéről.

 

Vegyék figyelembe a jármű gyártójának előírásait!

 

Nem engedélyezett

  • alkatrészmosóval történő mosás
  • nagy nyomású tisztítóval, gőzborotvával, sűrített levegővel, vagy tisztítóspray-vel történő tisztítás

 

Építési mód szerint a következő műszaki adottságok engedélyezettek, és nincs befolyásuk a működőképességére:

  • Enyhe zsírnyomok a kettős tömegű lendkerék hátoldalán (motor oldali) a furatoktól kifelé menően.
  • A másodlagos lendítőtárcsa az elsődleges lendítőtárcsához képest elfordítható és magától nem áll vissza. 
    • Egy súrlódásvezérlő-tárcsával szerelt kettős tömegű lendkeréknél egy kemény ütközés érezhető és hallható.
  • A kiviteltől függően legfeljebb 2 mm tengelyirányú játék az elsődleges és a másodlagos lendítőtárcsa között 
    • Néhány siklócsapágyas építési módnál akár 6 mm tengelyirányú játék is lehet.
  • Minden kettős tömegű lendkeréknél a másodlagos lendítőtárcsának billenőjátéka is van 
    • Golyóscsapágynál 1,6 mm-ig, siklócsapágynál 3,0 mm-ig. 
    • Az elsődleges és a másodlagos lendkeréktárcsa nem ütközhet egymással!

 

Zajok

A kettős tömegű lendkeréknek a járműben történő megítélésénél alapvetően győződjenek meg arról, hogy a környező olyan szerkezeti részek, mint pl. a kipufogó berendezés, hővédő lemezek, motorfelfüggesztés csillapítóbakjai, segédberendezések és hasonlók nem okoznak-e zajt. Továbbá bizonyosodjanak meg arról, hogy az olyan aggregáthajtásoktól, mint pl. egy szíjfeszítőegység vagy klímakompresszor, nincs zajátvitel. Annak érdekében, hogy be tudják határolni a zajforrást használhatnak például egy sztetoszkópot. Ideális esetben fennáll a lehetőség, hogy az előforduló reklamációt össze tudják hasonlítani egy azonos, vagy hasonló felszereltségű járművel.

 

A "klakk-zörej" az összekapcsolásnál, a sebességváltásnál és a terhelésváltásnál keletkezhet a hajtásláncból is jöhet. A zörejt a váltó fogaskerekeinek foghézaga, a csuklóstengelyek/kardántengely vagy a kiegyenlítőmű és a kiegyenlítő kerekek játéka okozza. A kettős tömegű lendkerék nem hibás.
A másodlagos lendítőtárcsa kiszerelt állapotban az elsődleges lendítőtárcsához képest elfordítható. Adott esetben itt is észlelhető zaj. Ez a zaj vagy a karimától, ami felütközik az íves rugón vagy a másodlagos lendítőtárcsának a súrlódásvezérlő tárcsán történő felütközésből származhat. Ebben az esetben sem hibás a kettős tömegű lendkerék.

A brummogó zajoknak több oka lehet; pl. rezonancia a hajtásláncban vagy a kettős tömegű lendkerék nem megengedett mértékű kiegyensúlyozatlansága. A nagy kiegyensúlyozatlanság oka pl. a kettős tömegű lendkerék hátoldalán lévő kiegyensúlyozó tömegek hiánya vagy egy hibás siklócsapágy lehet. Az, hogy a brummogó hang a kiegyensúlyozatlanságból ered-e, az egyszerűen megtalálható.

Pörgesse fel a motort álló helyzetben lassan és egyenletesen. Ha a motor vibrációja a fordulatszám emelkedésével erősödik, akkor a kettős tömegű lendkerék hibás. Itt is segíthet egy azonos vagy hasonló motorral szerelt járművel történő összehasonlítás.

 

KUPLUNG ÉS KETTŐS TÖMEGŰ LENDKERÉK ÁRAK:

LENGÉSCSILLAPÍÓ ÁRAK

kepp.jpg

HÍVJON MINKET INGYEN

Loading...